הזמישות שלך תקבע מה יקרה בחצי השני של החיים שלך

המלה הזאת – "זמישות" – היא לא ממש חלק מהעברית, ועדיין יכולה להסביר עליך המון. תראה איך היא מבטאת חלק גדול מהכוח שרכשת בחיים, שעם חלקו נולדת. משמעותה היא זריזות, גמישות ויצירתיות של המחשבה. זו יכולת שנלחמת ועבדת קשה כדי להשיג, ותמיד תישאר בידיך.

מצד שני, גם בגלל שהיא כבר מוטמעת בך, נולדות שתי שאלות גדולות, בהן טמון חלק גדול מהעתיד שלך:  מה תעשה עם היכולת המורכבת, העשירה ובעלת העוצמה הזו, אחרי שכבר הצלחת בקריירה, ובגדול? ובגלל שכל היכולות האלה חיות רק כאשר הן ממשיכות לצמוח, איך תדאג לכך שהן יקבלו את הגרויים שיגרמו להם להמשיך להתפתח ולתת לך חיים חדשים ואנרגיה?

נעשה כאן חיבור. שתי אבני יסוד שעליהן מושתת החינוך הן מורכבות והתפתחות. ככל שאנו ממשיכים לפתח טכנולוגיות חדשות, לשנות את הדרך בה אנו חיים ועובדים, ושואפים לענות על הצרכים של ציבור מגוון יותר ויותר, האנשים שמחנכים צריכים להיות יותר מיומנים, יותר מנוסים, והכי חשוב, יותר יצירתיים.

וביצירתיות נפגשת הזמישות שלך, העתיד שלך וחינוך הדור הצעיר.

כמה היצירתיות שלך יכולה להשפיע על יצירתיות של נער או נערה?

הרבה יותר ממה שנהוג לחשוב.

בסביבות 1960, התבקש הפסיכולוג ד"ר ג'ורג' לאנד לעזור לנאס"א למצוא מה שהיום נקרא "טאלנטים". (מקור לבדיקתכם: רק היצירתי שורד: מערכת החינוך שוחקת את היצירתיות? – גלובס (globes.co.il))
לאנד תכנן, הקים וערך מבחן יצירתיות ארוך טווח, שמטרתו היתה לאתר את אותם טאלנטים, כדי שנאס"א תוכל לגייס אותם.

הוא הריץ את המחקר על 1,600 ילדים. הנתונים הפתיעו, בענק:

בקרב ילדים בני חמש, אחוז ההצלחה היה 98%!
בקרב אותם ילדים, בני עשר, חמש שנים מאוחר יותר, אחוז ההצלחה ירד רק ל 32%!
ובגיל חמש עשרה, עשר שנים מתחילת הניסוי, אחוז ההצלחה ירד ל 10%!

לאנד היה טיפוס חקרן ושאפתן, ורצה לבדוק מה קורה הלאה.
הוא החיל את המבחן על כמה אלפי צעירים בגילאי עשרים פלוס. והתוצאה?
2%! רק שני אחוזים אלה עברו את המבחן והוכיחו יצירתיות חריגה לגילם.

רק שניים מכל מאה אחרי גיל עשרים, לעומת תשעים ושמונה מכל מאה, בגיל חמש.
לאנג הסיק שהיצירתיות שלנו טבועה בנו. ולא רק שהיא לא נרכשת, אלא מתפוגגת ונעלמת עם הגיל.

מאז למדנו כמה דברים.

מחקר שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה מצא שסביבה חברתית תומכת יכולה לשפר משמעותית את החשיבה היצירתית. במחקר זה, משתתפים שחשו תמיכה מחבריהם הצליחו לייצר יותר רעיונות יצירתיים מאלה שלא.

 

מחקר שפורסם בכתב העת Journal of Experimental Social Psychology מצא שאנשים שקיימו אינטראקציה עם אנשים מרקעים שונים היו יצירתיים יותר מאלה שלא.

 

מחקר שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת צפון קרוליינה מצא שאנשים שהיו במצב רוח חיובי היו בעלי סיכוי גבוה יותר ליצור רעיונות יצירתיים מאשר אלה שלא.

 

מחקר שפורסם ב-Journal of Applied Psychology מצא שצוותים שהיו יותר שיתופי פעולה יצרו יותר רעיונות יצירתיים מאלה שלא.

 

כל אלה מראים בעקביות שניתן לטפח יצירתיות באמצעות סביבה אנושית מתאימה. זו לא סביבה אקראית, אלא סביבה שכוללת אלמנטים מכוונים, כמו

  • סביבה חברתית תומכת
  • אוטונומיה וחופש
  • גיוון
  • רגשות חיוביים ועבודה משותפת.

 

כך אפשר להשפיע ולטפח יצירתיות בקרב מבוגרים. ואילו בקרב נוער, מכיוון שהוא עדיין נמצא בשלב יצירתי ונוח להשפעה בחייו, אפשר להשפיע כי כמה.

ה – X- Factor שמאפשר הכל: אנשים כמוך

נחבר את קצוות החוטים שראינו.

כשילד נולד בארץ, המון הורים חולמים על סטרטאפיסט לעתיד לבוא. אולי יזם, אולי שכיר, ובכל מקרה – סיפור הצלחה.

מערכת החינוך, במידה מסוימת, מכוונת אף היא מכוונת לטפח ילדים שיכולים להשתלב בהייטק. ההבנה שאין מה לשבת בכיתות, לשנן ידע ולהיבחן עליו, מחלחלת. אין ספק שהיה טוב יותר אם כבר לפני 30 שנה מערכת החינוך היתה משנה את פניה והיינו יודעים ללמד כמו בפינלנד.

ועדיין, מערכת החינוך מתקשה להאיץ. זו מערכת גדולה, מורכבת, שרף הכניסה ללמד בה הוא יחסית נמוך.

אפשר לקרוא את הנתונים האלה לשלילה או לחיוב.
לנו הישראלים יש יכולות מיוחדות למימוש אותה מטמורפוזה שמתרחשת במערכת החינוך. קשה לראות אותה, היא מותנעת מלמטה, ממורים, מאנשים שנכנסו אליה והפכו לסוכני השינוי, לאלה שהופכים את הדור הצעיר לדור מתקדם, שחי את המציאות בה שימוש ב- AI זמין, מהיר והכרחי.

זהו דור שיכול להתמודד ביצירתיות עם אתגרים שאתמול נראה היה שיגיעו עוד שנים רבות, והיום כבר ניצבים מולנו, חיים ומצפים מאיתנו לתשובות.

זוהי המהות של שוק התעסוקה העתידי, של חוד החנית הטכנולוגי בעולם. וכך ייקבע האם היתרון המספרי של אומות גדולות מאיתנו פי כמה וכמה ייקח מאיתנו את ההובלה שבה זכינו, או שנצליח להשתמש בכלים שיש לנו ובהם תחכום, חוכמה, סוגים מסוימים של גאונות ויצירתיות, כדי להתמודד נכון ולהוביל את אתגרי העתיד ושוק התעסוקה העתידי.

האנשים שמובילים את השינו הזה הם אנשים כמוך. רבים מהם כבר איתנו. אנחנו מציעים לך את האפשרות לממש את היכולות שלך, את הזמישות שלך, ובטח את היצירתיות והיכולות שהובילו אותך למי שאתה, כדי ליצור לעצמך ייעוד חדש שמתחבר למה שכבר עשית, למה שאתה יודע, למה שאתה מאוד מאוד טוב בו, והפעם בסביבה חדשה, סביבה מיוחדת וללא ספק מאתגרת.

נשמח להסביר לך על האתגרים, על האפשרויות, על היכולות שבאפשרותך לפתח, באחד מהכנסים שאנו עורכים כל מספר שבועות. לכנסים מגיעים כמה עשרות אנשים דומים לך, ואנחנו מספרים כיצד אתם יכולים לשנות את החיים שלכם ושל נערים ונערות שנמצאים בתחילת חייהם וצריכים שמישהו יפתח עבורם את הדלת לחיים טובים הרבה יותר שיכולים להיות להם.

למקצועני היי-טק, ההחלטה להחליף קריירה ולהפוך למורה, יכולה להרגיש כמו הידרדרות חדה במורד. ממשרה ניהולית בכירה, ממקום שכולם מכירים בך ובהישגיך, אתה מוצא עצמך עומד מול כיתה, מנסה להסביר איך לחלק שבר בשבר, ו… איך יוצאים מזה כשמולך כמה עשרות נערים שעד עכשיו רק שמעת עליהם, והנה עכשיו הם ממש מולך?

שאלה טובה.
סוג התשובה שיש לנו מושך אנשים מסוימים, ודוחה אחרים.

המציאות מראה שאת העתיד שלנו בונים אנשים כמוך. אנשים שונים, בעלי ראיה שונה, שמחפשת תועלת אחרת. היא לא מכוונת משכורת, אלא ניזונה ממעוף גבוה יותר, רחב יותר, הנוצר על ידי חזון, הן  לאותם אנשים שהוגים אותו ועוקבים אחריו, והן לנערים ולנערות שיכולים לגעת בו תוך שהם מפתחים עושר של כישורים ויכולות חדשות.

אנשי החזון רואים בצלילות שבהוראה יש להצלחה מהות שונה לגמרי. ההשלכות שלה לעתידם של מי שעכשיו הם נערים ומחר יהיו הצעירים שקובעים מה קורה כאן, בדומה לך,  נתונה במידה רבה בידיך.

הם יודעים שהקשיים רבים והאתגר עצום. הם יודעים גם שיש להם למי לפנות לעזרה, הם יודעים שאנחנו כאן, שלושתנו – נחום, קרן ואפרת – או בתואר ה"מפוצץ" שלנו – "מִנְהֶלֶת מהייטק להוראה".

האם במהלך הדרך יהיה לך צורך בנו?
את זה תדע אתה ורק אתה. את המִנְהֶלֶת הקמנו כדי שאם תרצה תדע שאנחנו כאן, עומדים לשירותך.
אנחנו יודעים ללוות אותך כשעולות לך השאלות הנוקבות, לתמוך בך כשהאתגרים מולך, ככל שהם נראים פשוטים מרחוק, נראים מעט יותר מורכבים. אנחנו תמיד קשובים ויוזמים פניות אליך לאורך הדרך, כדי להבין מה קורה איתך ואיך אפשר לעזור.

בשונה מגורמים אחרים במערכת החינוך שיש להם אג'נדה חשובה משלהם, האג'נדה שלנו היא אתה. אנחנו עובדים אצלך. מה שתגיד לנו נעשה, לטובתך.

בסופו של יום, בחצי השני של החיים, האתגר שונה לגמרי. אתה יכול להיות אותו אדם שבחר להשפיע, לשנות, לחזק, להצמיח עוצמות אצל אחרים, להפוך למחנך, לאדם שמעניק השראה לאחרים.
להיות בתוך שליחות אישית שצובעת את החיים בצבע אחר לגמרי, שנותנת לך טעם ועושר  כשאתה קם בבוקר. ויכול גם להמשיך במה שכבר עשית.

עשית דרך ארוכה בהייטק, ועכשיו הגעת לכאן. אם מסקרנת אותך אפשרות למימוש כלל היכולות שלך, ואם מלהיבה  אותך אפשרות להשתמש בנחישות ובשאפתנות שלך להתמודדות עם מציאות אחרת לגמרי, ואם אתה יכול לראות מול העיניים שלך אנשים צעירים שנמצאים בנקודת מפתח לשינוי דרמטי בחיים שלהם, ובעזרתך צועדים קדימה, לעתיד טוב יותר,
אני מציע שתרים טלפון או תמלא כאן את פרטיך.

תפריט