מסיפורי בוגרים

פוסט מהפייסבוק של מורה חדש

ארבע עצות למנהל/ת המעסיקים מורים חדשים

השנה סיימתי שנתיים בהוראה. השנתיים האלו היו מלאות בלמידה, תסכול, תחושת משמעות, דמעות והבטחה אחת קטנה לעצמי: לא להיות חלק מן הסטטיסטיקה. על איזו סטטיסטיקה אני מדבר? על הנתונים החושפים כי מורים רבים פורשים מן ההוראה בשנים הראשונות לעבודתם. הם פורשים בגלל תנאי השכר ירודים, קושי להתמודד עם האלמנטים השונים בהוראה ולא פעם גם בגלל
היחס שהם מקבלים מצד המנהל או המנהלת שלהם. המצב כיום הוא שכל עובד הוראה נתון, לטוב או לרע, לחסדיו וגחמותיו של מי שמנהל את בית הספר. יש בכך גם מן ההיגיון, ולכן לאותו מנהל או מנהלת יש גם את הכוח לעזור למורים החדשים
להישאר בתוך המערכת. אני רוצה לפרוש כאן מספר עצות, אשר הסקתי מתוך ניסיון אישי טהור, ואשר לדעתי יוכלו לעזור למנהלים לתמוך במורים החדשים בצורה טובה.

  1. דברו איתנו. לא פעם קורה מצב שבו מורה חדש מגיע לבית הספר, ופשוט "נזרק למים". יש הרואים בכך את השיטה הטובה ביותר ללמידה, אך חשוב שזו תהיה מלווה בשיח עם המורה החדש.
    לפני שהוא מתחיל את עבודתו, קחו אותו לשיחת פתיחה. לא רק כדי להכיר אותו יותר טוב, אלא גם כדי לעזור לו להבין את הזכויות והחובות שלו כחבר במוסד החינוכי ובמערכת החינוך, להראות לו איפה נמצא כל דבר ולעזור לו להרגיש שייכות לחדר המורים.
    מעבר לשיחה הראשונית בתחילת השנה, רצוי וחשוב לקיים שיחות גם לאורך השנה, על מנת לעקוב אחר ההתקדמות שלו, לתת לו משוב לשיפור ולראות האם עולים אצלו צרכים נוספים.
  2. נסו להקל עלינו. לבתי ספר יש לעיתים נטייה "להפיל" על מורים חדשים כיתות או תפקידים שהמורים הוותיקים יותר כבר למדו להימנע מהם. זוהי טעות חמורה, שכן המורה החדש עדיין נמצא במקום של למידה ולא בהכרח יכול להתמודד עם הכל כבר בהתחלה, דבר העלול להזיק לו או לתלמידים. כאשר אני הייתי בשנת הסטאז', נאלצתי להתמודד עם התנאים הבאים: להיות מורה של 10 כיתות, שעה בשבוע עם כל כיתה, בלימוד מקצוע שהייתי צריך להמציא בעצמי ללא תוכנית
    לימודים מסודרת. אלו היו תנאים גרועים מאד, אשר הפכו שנה שהיא קשה מלכתחילה לקשה עוד יותר.
    זכרו כי המורה החדש לא תמיד יודע מה הוא עושה, ונסו לאפשר לו כניסה רכה למערכת ע"י הפחתת עומס, לפחות בהתחלה.
  3. תנו לנו ללמוד. אמנם המורה החדש בדיוק יצא מהכשרה במכללה או אוניברסיטה, והוא יודע הרבה דברים אך יש לו עוד כל כך הרבה מה ללמוד, שכן הלימודים לא באמת מכשירים לעבודה בשדה החינוך. חשוב להצמיד למורה חונך או חונכת שיהיה להם את הזמן והרצון ללוות אותו בצורה מעמיקה: לצפות בו בשיעורים, לייעץ לו בהתמודדות עם מצבים חינוכיים ולהיות לו אוזן קשבת.
  4. האמינו בנו. מורה חדש הנכנס למערכת בא עם הרבה חלומות, פתיחות ללמידה ורצון טהור להיות משמעותי עבור התלמידים שלו. יש לו את היכולת להיות מורה טוב ומקצועי, ואם לא תכעסו עליו שהוא לא תמיד מספיק הכל או שהוא מפשל, אלא תאמינו בו באמת- תראו כיצד הוא נהיה מורה אמיתי.
    חשוב לי להדגיש כי מטרת הטקסט הזה הוא לא לעשות "שיימינג" למנהלים. ישנם הרבה מנהלים טובים התומכים במורים החדשים, ואני גם מודע לעובדה שבית ספר הוא מערכת מסובכת שלא תמיד יכולה לספק למורה את כל מה שהוא צריך.
    המטרה בדבריי היא להביא להבנה שצריך לעזור ככל הניתן למורה החדש על מנת שיהיה לו טוב. מדוע? כי כאשר למורה, אשר עומד במרכז העשייה החינוכית, יהיה טוב- אז גם לתלמידים שלו יהיה טוב, ומתוך כך גם להוריהם וגם למנהלת או למנהל.
    הסטטיסטיקה עליה דיברתי בהתחלה היא אינה דבר החקוק בסלע. היא תוצאה של מעשי בני אדם, ובני אדם הם היצורים בעלי היכולת הגדולה ביותר לשנות את דרכם לטובה. אני מאמין שאם מנהלים יעשו מאמץ אמיתי לסייע למורים החדשים- נוכל יחד לנצח את הסטטיסטיקה ולשנות את מערכת החינוך לטובה.

אודות המחבר